علائم و درمان آبله کبوتر

آبله كبوتر Pigeon pox


این بیماری با نامهای "اپی تلیومای واگیر" یا "دیفتریا" نیز نامیده می شود كه یك بیماری ویروسی و واگیردار است. این بیماری مخصوصا در جوجه كبوترها شایع است. در جهان چهار نوع آبله وجود دارد كه عبارتند از: آبله ماكیان، آبله بوقلمون، آبله قناری و آبله كبوتر.


دوره ی نهفته بیماری از 4 تا 14 روز متفاوت است اما معمولا یك هفته به طول می انجامد. غالبا جوجه ها توسط والدین خود به بیماری مبتلا می شوند ولی پشه ها و انگل های خونخوار نیز میتوانند ناقل این بیماری باشند.


ضایعات آبله معمولا در مناطق بدون پر مانند اطراف چشمها و دهان و پاهای كبوتر ظاهر می شوند و در طی چند روز گسترش یافته و به هم متصل می شوند. پرندگان بیمار كم غذا شده و بی حال و كسل می شوند و وزن آنها كاهش می یابد و حتی ممكن است تلف شوند. در شكل حاد بیماری ضایعات پس از حدود 3 تا 4 هفته دوباره ظاهر می شوند.


علائم آبله:


ضایعات پوستی آبله در مناطقی با آب و هوای گرم مشاهده می شود كه تقریبا تمام پوست بدن را می پوشاند و اغلب روی پلكها ، پشت و روی پاها و قسمتهای پایین ساق و گاهی در اطراف بال ها نیز دیده می شود. ضایعات به مرور پوسته شده و خشك می شوند و در طی 11 روز از زخم جدا شده و بر روی زمین می افتد و آثار زخم در آن ناحیه باقی می ماند.


این بیماری در شكل دیفتریایی به صورت دانه های شفاف و كمی برجسته روی سطح اخل دهان و حلق ظاهر می شود كه به سرعت گسترش می یابد و حالت پنیری شكل داشته و به رنگ زرد می گراید. سپس تشكیل پوسته ای می دهند كه در صورت كنده شدن اثر زخم باقی می ماند. چون ضایعات در دهان و حلق و نای كبوتر قرار دارند باعث صدا دار شدن تنفس در پرنده می شوند و چنانچه سریعا درمان نشوند كبوتر بر اثر خفگی خواهد مرد.


با مشاهده ی ضایعات در محوطه دهان ممكن است این بیماری با بیماریهای دیگری نظیر "تریكومونیاز" ، "كاندیدیاز" و یا كمبود ویتامین A اشتباه شود



درمان:


این بیماری مانند سایر بیماریهای ویروسی درمان ندارد و باید دوره آن سپری شود. برداشت ضایعات توصیه نمی شود زیرا منجر به گسترش عفونت و ذرات ویروسی می گردد.


برخی از كبوتر داران از محلول تنتورید با غلظت كمتر از یك درصد استفاده می كنند و برخی نیز از گلسیرین یده استفاده می نمایند


جهت افزایش اشتهای كبوتر میتوان از دان های مرطوب شده استفاده نمود. جایگاه كبوتر نیز باید با محلول های مناسب ضد عفونی شود مانند "پرمنگنات پتاسیم". واكسینه نمودن كبوترها بهترین راه حل برای جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری آبله می باشد. بهترین سن برای واكسیناسیون آبله كبوتر ، هشت هفتگی می باشد و استفاده از واكسن آنها را به مدت یكسال از ابتلا به این بیماری ایمن می كند.

محصولات مرتبط

سرلاک تقویتی کبوتر "چکاوک"

قیمت 45,000 تومان
(5/5) تایید 4 نظر
در دسترس: 452 موجود

سرلاک تقویتی کبوتر "چکاوک"

  • سرلاک تقویتی کبوتر قابل استفاده از تولد تا بلوغ کبوتر
  • شامل ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز رُشد کبوتر
  • ترکیبی از مواد غذایی با ارزش بالا
  • بدون افزودنیها و مواد نگهدارنده شیمیایی
  • پیشگیری کننده از بروز بیماریهای ناشی از سوء تغذیه در کبوتر
  • مناسب برای رُشد بهتر و بیشتر جوجه ها و تقویت کننده کبوترهای بالغ
  • پودر غذایی

لطفا از لیست انتخاب وزن کالا ، وزن مکمل را انتخاب کنید

انتخاب وزن

قطره مولتی ویتامین ZURICH

قیمت 60,000 تومان
(5/5) تایید 1 نظر
در دسترس: 3 موجود

قطره مولتی ویتامین ZURICH

  • حاوی انواع ویتامین های مورد نیاز پرنده
  • قابل استفاده برای قناری و انواع طوطی سانان
  • تولید ترکیه
  • دارای ویتامین B1 - B2 _ B12 _ K3

نظر (0)

نظر ثبت نشده است

نظر جدید

محصول برای مقایسه اضافه شد