تنفس صدا دار ،  تولك بی موقع ، سرماخوردگی ، آسم ، كنه قناری ، طاسی ، ورم زیر شكم در قناری

تنفس صدا دار:
این بیماری به دو علت بوجود می آید: 1- تغییرات شدید و ناگهانی دما 2- تغذیه از دانه های كثیف و آلوده به گرد و فضولات خود یا قناری های دیگر.
علامت این بیماری تنفس با صدا و با منقار نیمه باز است . در عین حال نفس بریده بریده می باشد.
درمان: استفاده از شربتهای سینه و داروهای ضد سرفه و مخلوط كردن یك قاشق چایخوری الكل طبی رقیق با دو قطره گلیسیرین در آب آشامیدنی پرنده.
و یا حل كردن یك قرص قابل حل 50 میلیگرمی ترامایسین در یك فنجان آب و ریختن آن در جای آب پرنده است. این محلول برای برونشیت ، سرما خوردگی و اسهال پرنده نیز مفید است.


تولك بی موقع:
در این حالت قناری خارج از فصل مربوط گرفتار تولك می شود. و این را نباید بعنوان یك بیماری تلقی كرد بلكه بروز ان در اثر عدم رعایت بعضی از شرایط زندگی قناری و یا از آثار و عواقب ابتلا به یك مرض دیگر است.
علت : در سه مورد میتواند تولك بی موقع بوجود آید:


1- بی نظمی و اختلال در وضع نگهداری. از جمله میتوان به تغییرات شدید دمای محیط ، خاموش و روشن شدن چراغ اتاق قناری و یا تابش مستقیم نور بر روی قفس قناری در تمام طول شب و یا وجود سر و صداهای ناهنجار اشاره كرد.


2- وجود تغذیه نامناسب و فاقد مواد پروتئینی و نشاسته و مواد معدنی در جیره غذایی پرنده.


3- و علت دیگر ابتلای قناری به تولك بی موقع پس از ابتلای آن به بیماری كنه .


درمان: در موارد 1 و 2 با مناسب نمودن محیط و غنی كردن جیره غذایی پرنده و استفاده از مواد مغذی پس از مدت كوتاهی پرنده درمان خواهد شد. ولی چنانچه تولك از عوارض حمله كنه به قناری باشد باید توجه بیشتری به آن مبذول داشت زیرا قناری نیازمند تقویت و توجه بیشتری می باشد.

در این مورد میتوان یكی از داروهای زیر را در آب آشامیدنی پرنده به كار برد:
- تنتور جنطیانا 6 قطره
- استفاده از غذای شیمیایی Perrishs نصف قاشق چایخوری
- شربت هیپوفوسفیت 4 قطره
در كنار دانه های معمولی نیز باید روزانه از مخلوط : منداب+بلغور + دانه خشخاش و شاهدانه نیز استفاده كرد
استفاده از ظرف حمام برای قناری هر روز صبح. چنانچه قناری از استحمام خودداری نمود باید بوسیله پاشیدن آب او را وادار به استحمام كرد.


سرماخوردگی:
علایم: پف كردن ، لرز ، عطسه ، نفسهای تند و گاهی نیز یك قطعه سفید و شفاف از بینی پرنده سرازیر می شود. این بیماری در بعضی از قناریها با اسهال سفید نیز همراه است. این بیماری را نباید با آسم اشتباه كرد.
درمان : استفاده از غذاهای مقوی ، جلوگیری از كوران و تغییرات دما در محل نگهداری قناری بیمار.
یك قاشق مربا خوری از سولفات دومنیزی در نیم لیتر آب حل كرده و بجای آب تا مدت 24 ساعت به قناری بدهید.
یك قاشق چایخوری روغن اكالیپتوس در یك فنجان آب جوش ریخته در جلوی سوراخ قفس نگهدارید بطوری كه پرنده از بخار متصاعد شده استنشاق نماید ولی این كار نباید زیاد باشد زیرا ممكن است موجب خفگی پرنده شود. پس از 24 ساعت آب اشامیدنی مسهل دار پرنده را بردارید و بجای آن آب آشامیدنی كه در آن یك قرص 50 میلیگرمی ترامایسین حل شده ، بگذارید.
غذای سبزی و پرتقال شیرین باید همه روزه به پرنده داده شود یعنی روزی دو بار صبح و بعد از ظهر تعویض شود تا از پلاسیدگی و ترشیدگی آن جلوگیری شود


بیماری آسم:
علائم: این بیماری تمامی علایم بیماری سرماخوردگی را دارد به اضافه تنفس سخت با دهان باز .گاهی نیز تنفس پرنده همراه با صدا می باشد.
درمان: دو قطره ید خوراكی را در 28 گرم آب نوشیدنی حل كرده و روزی سه مرتبه از آن به پرنده داده شود. جای پرنده باید گرم باشد. میتوان كمی بخار اكالیپتوس نیز در محل اتاق پرنده استفاده نمود اما این بخار نباید زیاد باشد زیرا موجب خفگی پرنده خواهد شد. این درمان باید تا بهبودی كامل پرنده ادامه یابد . با افزایش آثار بهبودی باید درمان نیز با فاصله انجام شود. تغذیه پرنده نیز باید مقوی باشد.
مخلوط شیر با نان همراه با دو یا سه قطره روغن ماهی بسیار مفید است. استفاده از سبزی تازه هم خوب است.


كنه قناری:
برای پی بردن به وجود كنه در قناری باید هر چند وقت یكبار تمام بدن قناری را از نزدیك بررسی كرد. كنه پرنده های ضعیف را مورد حمله قرار میدهد. این جانور بسیار ریز است و با آزمایشهای سطحی نمیتوان به وجود آن پی برد. در صورتی كه كنه خود را در زیر بالهای قناری پنهان كرده باشد با دست زدن به بدن پرنده ، قناری ناراحت شده و عكس العمل شدیدی از خود نشان میدهد.
كنه قناری فقط شبها در موقع تاریكی قناری را راحت میگذارد و از بدن آن دور می شود. برای پی بردن به وجود آن در قناری ، باید شب هنگام یك پارچه سفید بسیار تمیز را روی قفس قناری بكشید و صبح خیلی زود قبل از طلوع آفتاب آنرا بردارید. زیرا كنه به محض روشن شدن هوا دوباره به بدن قناری حمله می كند و شروع به مكیدن خون قناری می نماید. اگر این پارچه سفید را به دقت نگاه كنید میتوانید كنه ها را كه به اندازه یك دهم میلی متر هستند و به رنگ قرمز می باشند را ببینید.
درمان: برای از بین بردن كنه ها از روی پارچه باید آن را در محلول قوی كلراكس Chlorax فرو ببرید و یا با یك اطوی بسیار داغ روی پارچه را اطو كنید. برای از بین بردن كنه روی بدن قناری باید از داروی مخصوص ضد كنه یا داروی د.د.ت استفاده نمایید.
داروی ضد كنه یا ضد شپشه باید با دقت به تمام بدن و زیر بالهای قناری مالیده شود و پرنده را به یك قفس تمییز و ضد عفونی شده منتقل كرد و قفس آلوده را با آب بسیار داغ شتشو داده سپس با استفاده از داروی د.د.ت آنرا ضد عفونی كرد.
ضد عفونی كردن پرنده باید صبح زود انجام شود تا در هنگام شب كه پرنده سر خود را بین بالها قرار میدهد دچار مسمومیتی نشود. ضد عفونی كردن قفس نیز بهتر است بعد از غروب آفتاب انجام شود تا این حشرات موذی از مخفیگاه های خود بیرون آمده باشند.


طاسی:
این پیشامد را نمیتوان جزء بیماریها برشمرد زیرا ریزش پرهای قناری كه معمولا در اوایل زمستان پیش می آید در اثر سوء تغذیه و نرسیدن بعضی مواد معدنی به پرنده بوجود می آید.
درمان: مالیدن وازلین گلیسیرین بر روی سر پرنده. اما بهترین دارو لوسیون پ.ث.ف می باشد . این دارو علاوه بر ضد عفونی داخلی پرنده برای سرعت رشد پرهای قناری نیز بسیار مفید است. از هویج رنده شده و سبزیجات تازه نیز باید حداقل هفته ای دو بار به پرنده داده شود.


ورم زیر شكم:
علت: این بیماری در اثر مصرف غذاهای تحریك كننده و یا خوردن غذاهای فاسد و مانده تولید می شود . در این بیماری زیر دل پرنده ورم می كند و رنگ پوست موضع ورم كرده در موارد خفیف آن بی رنگ و در موارد سخت و شدید آن تیره مایل به سیاهی است.
درمان: قرار دادن پرنده در قفس تمیز و گرم و دور از صداهای مزاحم . باید به قناری ترید شیر با نان كه مقداری كربنات دوبیسموت در آن ریخته شده باشد داده شود. اگر این بیماری همراه با یبوست نیز باشدباید اول یك قطره روغن زیتون به حلق پرنده چكانده شود. همین كه آثار بهبودی در پرنده مشاهده شد باید یك شربت مقوی مانند شربت هیپوفسفیت به آب آشامیدنی پرنده اضافه كرد. در این موقع دادن تخم كلم خیس كرده كه دانه خشخاش روی آن پاشیده شده باشد برای قناری بیمار غذای مناسبی است.

محصولات مرتبط

زغال اکتیو ماهان

قیمت 60,000 تومان
در دسترس: 7 موجود
  • قابل استفاده برای تمامی پرندگان زینتی و خانگی
  • پیشگیری کننده از ورم روده
  • پیشگیری کننده از بروز مشکلات گوارشی در پرنده
  • کمک به بهبود هضم غذا در پرنده
  • زغال اکتیو برای حفظ سلامتی پرنده بسیار مهم و ضروری است

مكمل تقويت كننده رشد پر قناری

قیمت 35,000 تومان
(5/5) تایید 1 نظر
در دسترس: 187 موجود

مكمل تقويت كننده رشد پر قناری

  • مكمل تقويت كننده رشد پر قناری داراي انرژي مورد نياز پرنده جهت رُشد بهتر پرها که به صورت پودر غذایی می باشد
  • داراي ویتامینهای گروه B مورد نياز روزانه پرنده
  • شامل مواد معدنی تقویت کننده پَر سازي و رُشد پَرها ( سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، فيبر)
  • به ويژه در جوجه ها و دوران پس از پَرريزي قناری

مکمل گیاهی چکاوک

قیمت 40,000 تومان
(5/5) تایید 2 نظر
در دسترس: 994 موجود
  • مکمل تقویتی پرنده
  • تقویت کننده عمومی پرنده
  • تقویت کننده نطفه و مستی در پرنده
  • تهیه شده از عصاره گیاهان مقوی و %100 طبیعی
  • بدون هر گونه افزودنی شیمیایی
  • محلول در آب

این مکمل تقویتی بر اساس تجربه برخی از پرورش دهندگان مجرب تهیه شده و ترکیبی از عصاره چند گیاه مقوی می باشد

نظر (0)

نظر ثبت نشده است

نظر جدید

محصول برای مقایسه اضافه شد