راشیتیسم، تولک قناری یبوست، ناخن بلند  و لاغر شدن قناری

 راشیتیسم (نرمی استخوان) :
علایم : در این بیماری بیشتر پاها ، انگشتان و بالهای پرندگان جوان دچار نرمی و كجی میگردد .
علل بیماری : كمبود ویتامین ها مخصوصا ویتامین D
مداوای بیماری : استفاده از ویتامینD ، ویگانتول (Vigantol ) یا تریگانتول (Trigantol) .



نرمی استخوان:
این بیماری در جوجه قناری هایی دیده می شود كه پدر و مادر آنها در اتاق های تاریك و بدون استفاده از اشعه مستقیم آفتاب و هوای تمیز و آزاد نگهداری می شوند.
علائم: علائم این بیماری عبارت است از بی حسی و معیوبی پا یا بال جوجه كه بدون اراده و اختیار او به این طرف و آن طرف كشیده می شود. این بیماری متاسفانه قابل درمان نمی باشد. پدر و مادر چنین جوجه ای را باید فورا به قفس مخصوص پرواز بازگردانید و قفس آنها را در معرض تابش اشعه آفتاب قرار داد و از حمام و ورزش بسیار استفاده كرد. با رعایت شرایط گفته شده و بهداشت قفس و تغذیه این بیماری برطرف خواهد شد.


اختلالات پرریزان (تولكی) :
علایم : در این بیماری پرنده ، پر ریزانش را به طور طبیعی ظرف مدت چهار تا شش هفته انجام نداده و پر ریزان كاملی نیز ندارد. پرهای پرنده بیمار ، شكننده و بدون جلا هستند.
علل بیماری: تغذیه غلط
مداوای بیماری : استفاده از داروی آویزانول (Avisanol ) یا ویتالینو _ كول (Vitalino – quell ) در آب آشامیدنی. به جای استفاده از آب لوله كشی نیز از آب مقطر استفاده شود. استفاده از مولتی ویتامین نیز در آب آشامیدنی میتواند نافع باشد.


 یبوست:
علایم : در این بیماری پرنده با پرهای پف كرده به گونه ای بی تفاوت در قفس می نشیند و سعی در دفع فضله می كند بدون آن كه نتیجه ای بگیرد. پرنده رفتاری شبیه به بیماری گرفتگی مجرای تخم گذاری از خود نشان می دهد. از دیگر علائم میتوان به كمی اشتها ، سستی و بیحالی و دفع فضولات با زحمت زیاد همراه با تكان دادن خود و وجود رنگ سیاه در فضولات پرنده و خشك بودن آن اشاره كرد.
علل بیماری: مصرف خوراك مانده و تغذیه از اشیاء غیر مجاز
مداوای بیماری : مالیدن روغن خوراكی مایع به مخرج پرنده . چكاندن یك قطره روغن كرچك یا روغن پارافین مایع در منقار پرنده . تغذیه پرنده با میوه و سبزیجات .
غذای پرنده باید ترید شیر خام با نان تست و مقدار زیادی كاهو باشد كه البته این غذا نباید بیشتر از دو ساعت در قفس پرنده باشد زیرا فاسد میگردد. اضافه كردن مقدار بسیار كم سولفات دومنیزی به آب آشامیدنی پرنده .


 ناخن های بسیار بلند:
علایم : این عارضه در حقیقت بیماری نبوده ولی پرنده قادر به نشستن صحیح نبوده و با ناخن هایش آویزان خواهد ماند. در این بیماری ناخن های پا رشدی غیر طبیعی كرده و كج می مانند.
مداوا : ناخن ها را باید توسط قیچی یا ناخن گیر تیز كوتاه كرد . باید دقت كرد كه كوتاه كردن ناخن ها باید حداكثر تا حدود 3 تا 4 میلیمتری مجرای خون كه سرخ رنگ به نظر می رسد ، انجام شود.


 بیماری لاغری و تحلیل رفتن قناری:
در این بیماری بیشتر جوجه های جوان بین سنین 5 هفتگی تا 12 هفتگی مبتلا می شوند.
علایم: قناری بیمار به سرعت و در مدت 24 تا 36 ساعت قسمت عمئه گوشت بدن خود را از دست میدهد. علایم ظاهری این بیماری افسردگی و بیحالی پرنده ، چشمانی بی فروغ و بی رنگی نوك و پاها نیز می باشد . گاهی هم حالت لرزیدن در آن دیده می شود. پرنده بیمار با حالتی متشنج خود را به طرف آب و غذا می رساند كه این حالات نشان میدهد كه پرنده دچار دردهای شدید درونی است و هر وقت از این حالت رها شود به خواب عمیقی فرو می رود.
علت بیماری: هنوز كاملا مشخص نشده ولی بیشتر علت آنرا در اثر كثیف بودن مواد غذایی و نارسایی آن میدانند.
مداوا: چنین پرنده ای را باید فورا از پرندگان دیگر جدا نمود. ابتدا یك قطره روغن كرچك یا روغن زیتون به حلق پرنده چكانده شود و بعد تمام دانه های سفت و خشك از قفس او خارج شده و به جای آن دانه های خیس كرده گذارده شود و بعد از آن ترید نان وشیر درست كرده و نصف زرده تخم مرغ سفت پخته را در آب خوب مخلوط نموده و به روی آن چهار یا پنج قطره شربت خولان (خلیان) (Gomme Arabique) و مقدار كمی دانه خشخاش بپاشید و از داروهای ضد عفونی مصرف داخلی مانند شربت Dianimol و یا ت.ث.پ ده قطره در آب آشامیدنی پرنده بیمار بریزید.
قفس پرنده بیمار نیز روزها باید در معرض تابش اشعه آفتاب قرار گیرد و شبها هم دور و اطراف قفس كاملا پوشانیده شود. گرم بودن جای این پرنده از مراحل اولیه معالجه او می باشد.
چنانچه بعد از 48 ساعت آثار بهبودی در بیمار مشاهده شد دیگر احتیاجی به استفاده از داروهای ضد عفونی نیست ولی به جای آن 5 قطره از مخلوطی كه گفته می شود در آب او بریزید: اسید سولفوریك معطر (Aromatic Sulphuric Acid ) ، جنتیانا (Gentiana ) ، و كلمبو (Colombo) كه به میزان مساوی از هر كدام مخلوط شده و سپس 5 قطره از آن در آب آشامیدنی پرنده ریخته شود.

محصولات مرتبط

ماسه شور پرندگان

قیمت 30,000 تومان
(4/5) تایید 1 نظر
در دسترس: 1 موجود

ماسه شور پرندگان

  • شن و ماسه و صدف مخصوص پرندگان زینتی
  • حاوی پودر صدف ، کف دریا ، پودر کلسیم و ....
  • قابل استفاده برای تمامی پرندگان تزینتی
  • پیشگیری کننده از ورم روده و عفونت های دستگاه گوارش
  • بهبود هضم غذا در پرنده
  • کاربرد خوراکی برای پرنده دارد
  • همچنین قابل استفاده در کف قفس

مکمل گیاهی چکاوک

قیمت 40,000 تومان
(5/5) تایید 2 نظر
در دسترس: 994 موجود
  • مکمل تقویتی پرنده
  • تقویت کننده عمومی پرنده
  • تقویت کننده نطفه و مستی در پرنده
  • تهیه شده از عصاره گیاهان مقوی و %100 طبیعی
  • بدون هر گونه افزودنی شیمیایی
  • محلول در آب

این مکمل تقویتی بر اساس تجربه برخی از پرورش دهندگان مجرب تهیه شده و ترکیبی از عصاره چند گیاه مقوی می باشد

نظر (0)

نظر ثبت نشده است

نظر جدید

محصول برای مقایسه اضافه شد