بیهوشی، زخم پا، تشنج، پرکنی، قطع آواز، بی اشتهایی، فلس پا و غده زیر جلدی

غش و بیهوشی:
این حالت بیشتر برای پرندگانی به وجود می آید كه عادت به زندگی با انسانها را ندارند و اغلب در موقع تغییر قفس از ترس مبتلا به غش می شوند. بعضی اوقات نیز در اثر یك ضربه ناگهانی و شدید و یا بر اثر تابش مستقیم نور شدید و یا آفتابزدگی پیش می آید. این حالت بیشتر در موقع تولك و یا در روزهای خروج از تولك اتفاق می افتد. بنابراین بهتر است پس از دوران تولك برای تعویض و جابجایی قفس قناری دقت زیادی شود.
درمان: اگر حالت غش برای قناری اتفاق افتاد باید به ملایمت آب سردی به روی سر و گردن قناری پاشید و سپس اطراف قفس را پوشانید و آنرا در جای نسبتا گرمی قرار داد تا به تدریج قناری به حال عادی باز گردد. در بعضی موارد ممكن است غش موجب بروز آثاری چون فلج پا یا بال قناری گردد در این موارد باید فورا یك قطره الكل رقیق طبی در حلق قناری چكانید كه اغلب نتیجه مطلوبی میدهد. همواره باید سعی كرد تا مانع بروز عواملی كه میتواند موجب بروز غش در قناری شود را برطرف كرد زیرا تكرار غش در نوبتهای بعدی بسیار خطرناك هستند.


زخم پا :
این بیماری در اغلب موارد در پرندگان جوان به علت ساییده شدن كف پای آنها كه دارای پوستی بسیار نازك است به چوبهای نشیمن سفت و مدور بوجود می آید. بهتر است چوب نشیمن قناریهای جوان دارای رویه ای مسطح بوده و از چوب نرم ساخته شود. در موارد بروز زخم پا باید در وسط رویه چوب نشیمن شیاری ایجاد كرد تا از تماس زخم پا با سطح چوب جلوگیری كرد. در صورت بی توجهی به این بیماری ، زخم پای پرنده به میخچه تبدیل شده و بتدیرج اعصاب انگشتان پرنده از كار می افتند .
زخم پا در اثر رعایت نكردن نظافت قفس قناری نیز بوجود می آید . كثافات موجود در قفس به كف پای قناری چسبیده و با از بین بردن قشر خارجی پوست پای پرنده موجب تولید زخم میگردد. در بعضی مواقع نیز پشه ها باعث تورم و زخم پا و ساقهای قناری می شوند كه در چنین مواردی باید شبها به دور قفس قناری پشه بند كشید.
درمان: برای معالجه زخم پای پرنده باید محل زخم را با آب نیم گرم شست و ید بسیار رقیق به آن مالید. درمان این بیماری مانند درمان فلس پای می باشد.


تشنج عضلات قناری:
گاه قناری به تشنج عضلات پا و گاهی نیز به تشنج عضلات معده مبتلا می شود.
علت : یك دلیل آن به محبوس بودن زیاد در قفس است كه البته زیاد مهم نبوده و زود گذر می باشد. علت دیگر ایستادن در روی چوب نشیمن مرطوب است .
درمان: در تشنج عضلات پا باید پای قناری را در آب نیم گرمی كه قدری به آن خردل اضافه شده است مالش داد و یكی دو قطره روغن زیتون نیز به دهان پرنده چكاند. در تشنج عضلات معده تنها راه علاج همان چكاندن چند قطره روغن زیتون به دهان قناری است.


پركندن :
علت: اصولا این كار در اثر وجود شپشه در بدن قناری بوجود می آید . اگر در بازرسی بدنی چنین چیزی در بدن پرنده یافت نشد مسلما قناری به خشكی پرها و عدم وجود چربی طبیعی لازم در آنها مبتلا شده است. كندن پر را نباید با آراستن پرها اشتباه كرد. آراستن و نظافت پرها در روز بیش از چند با اتفاق نمی افتد در حالی كه كندن پر در تمام مدت روز ادامه دارد.
درمان: برای درمان آن باید روغن گندم را به روی بیسكویت تخم مرغی كوبیده ، ریخته و همه روزه آن را به قناری داد. همچنین به غذای او مغز گندم خشك را هم اضافه نمایید و یكی دو هفته این برنامه غذایی را ادامه دهید تا كندن پرها متوقف شود. پرنده را نیز نباید در محیط خشك نگهداشت.


قطع آواز:
گاهی قناری در كمال سلامت آواز خود را قطع می كند. اگر این اتفاق در ماه های تابستان رخ دهد به این علت است كه قناری در حال تولك بوده و انرژی خود را صرف رفع این نقیصه می كند. در این مواقع چنانچه به قناری غذاهای مقوی داده شود خواند آواز در حالت تولك نیز ادامه خواهد داشت.
در حین دادن غذای مقوی باید سبزی و مخصوصا برگ قاصدك را فراموش نكرد. گاه گاهی هم قدری عسل به آب آشامیدنی قناری اضافه كرد. تخم بزرك هم روزی چند دانه به غذای روزانه او اضافه كرد. باید دقت كرد كه آب آشامیدنی پرنده تمییز و تازه باشد.
اگر آواز قناری در غیر از موقع تولك قطع شود حتما به خاطر وجود عیبی می باشد . در چنین مواقعی باید مدفوع پرنده را بررسی كرد تا مطمئن شد كه به بیماری خاصی مبتلا نباشد. از نزدیك به صدای تنفس او گوش داد تا اگر مبتلا به بیماری ریوی می باشد متوجه شویم. بدن او را نیز كاملا بررسی كنید. اگر در تمامی بررسیها هیچ نقص و ایرادی مشاهده نشد ادامه دستورات گفته شده حتما به ادامه آواز قناری كمك خواهد كرد.


بی اشتهایی:
بی اشتهایی مطلب مهمی نیست و اصولا به خاطر تغییر دانه و غذای روزانه قناری چنین اتفاقی رخ می دهد و پس از چند روزی نیز برطرف خواهد شد. در این مدت بهتر است برای چند روز به قناری دانه آواز داده شود.


پاهای فلس دار :
علت : این بیماری به دلیل عدم رعایت نظافت قفس قناری و غذای او می باشد . و در اثر آن انگلهای ذره بینی در مفصل انگشتان پرنده جمع شده و توده می گردند .
درمان : پاها و ساقهای فلس دار را به مدت 5 دقیقه در آب نیم گرم نگاه دارید تا خوب خیس خورده سپس با ملایمت مالش داده و شست و شو دهید. پس از آن با پارچه مرطوب آن را خوب خشك نمایید و روی نقاط فلس دار وازلین یا روغن مخصوص این كار را بمالید. این كار باید تا رسیدن به نتیجه ادامه یابد.
اگر در حین شست و شوی پای قناری به وجود زخم یا نقطه قرمز شده برخوردید باید پس از شست و شو بر روی آن قدری روغن پبسیلین بمالید.


غده یا ورم جلدی :
ورم زیر جلدی در قناری به علت مسدود شدن یكی از روزنه های ترشحات طبیعی بدن اتفاق می افتد. این روزنه ها كه كارشان بیرون دادن بعضی از ترشحات طبیعی و داخلی بدن پرنده است گاهی بسته شده و ترشحات راهی به بیرون نخواهند یافت در نتیجه در زیر پوست پرنده جمع شده و بتدریج تراكم این ماده زیاد شده و تشكیل توموری را در بدن قناری میدهد.
درمان: همین كه تومور كاملا رشد كرده و بزرگ شد و پوست روی آن كشیده و نازك گردید موقع آن رسیده كه آنرا از زیر پوست درآورند. پوست نازك شده را با یك تیغ تیز و استریل شده بشكافید و ماده پنیری شكل داخل آن را بیرون بیاورید . سپس به سر یك چوب خلال دندان پنبه استریلی بپیچید و زخم ایجاد شده را با آب استریل با دقت بشویید. بعد از آن پرنده را در قفس و مكانی راحت و بی سر و صدا قرار دهید و اطراف قفس را با پارچه ای بپوشانید تا از جست و خیز و فعالیتهای اضافی پرنده جلوگیری شود.

محصولات مرتبط

قطره مولتی ویتامین ZURICH

قیمت 60,000 تومان
(5/5) تایید 1 نظر
در دسترس: 3 موجود

قطره مولتی ویتامین ZURICH

  • حاوی انواع ویتامین های مورد نیاز پرنده
  • قابل استفاده برای قناری و انواع طوطی سانان
  • تولید ترکیه
  • دارای ویتامین B1 - B2 _ B12 _ K3

ماسه شور پرندگان

قیمت 30,000 تومان
(4/5) تایید 1 نظر
در دسترس: 2 موجود

ماسه شور پرندگان

  • شن و ماسه و صدف مخصوص پرندگان زینتی
  • حاوی پودر صدف ، کف دریا ، پودر کلسیم و ....
  • قابل استفاده برای تمامی پرندگان تزینتی
  • پیشگیری کننده از ورم روده و عفونت های دستگاه گوارش
  • بهبود هضم غذا در پرنده
  • کاربرد خوراکی برای پرنده دارد
  • همچنین قابل استفاده در کف قفس

مكمل تقويت كننده رشد پر قناری

قیمت 35,000 تومان
(5/5) تایید 1 نظر
در دسترس: 189 موجود

مكمل تقويت كننده رشد پر قناری

  • مكمل تقويت كننده رشد پر قناری داراي انرژي مورد نياز پرنده جهت رُشد بهتر پرها که به صورت پودر غذایی می باشد
  • داراي ویتامینهای گروه B مورد نياز روزانه پرنده
  • شامل مواد معدنی تقویت کننده پَر سازي و رُشد پَرها ( سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، فيبر)
  • به ويژه در جوجه ها و دوران پس از پَرريزي قناری

نظر (0)

نظر ثبت نشده است

نظر جدید

محصول برای مقایسه اضافه شد